Emilio B. Coutaret. Artist and multifaceted cultural agent
DOI:
https://doi.org/10.24215/25456377e226Keywords:
Mural, Prehistory, Cultural management, Landscape, Emilio Bonnet CoutaretAbstract
This paper examines the works that the French artist Emilio Bonnet Coutaret (1863-1949) created for the Museo de La Plata (MLP) in 1922. It begins with a brief overview of his career as an artist, teacher and cultural manager, and then moves on to characterize and interpret his paintings. Coutaret painted two large murals in the Museum's rotundas: a riverside landscape in the rotunda on the upper floor and a representation of Pampas prehistoric fauna in the Entrance Hall. These paintings occupied two spaces that had been left vacant due to the extreme deterioration of the previously existing murals painted by artists Reinaldo Giudici and Luis De Servi during the founding period of MLP, between 1886 and 1888. Emilio Coutaret had been Head of the Drawing School that operated in the Museo between 1908 and 1921, so he knew both MLP and its then director, Dr. Luis María Torres, very well. It may be assumed that both the making of the murals and its themes were direct commissions from Torres. Finally, the murals have a naturalistic and detailed finish, and it is possible that the artist made them from sketches taken in situ. These characteristics add verisimilitude to these works, a quality they share with the other murals distributed in the central space of the MLP.References
De Rueda, M.A. (2019) “Emilio Coutaret, José María Rey, el Círculo Ars: la formación del campo artístico en ciudad de La Plata en la primera década del siglo XX”, Revista de Instituciones, Ideas y Mercados, 68, pp. 88-101 [en línea]. Disponible en https://www.eseade.edu.ar/wp-content/uploads/2020/11/RIIM-68-4.-de-Rueda-Coutaret-el-ciculo-ars-2.pdf Accedido eñ 10 de abril de 2023.
De Rueda, M.A. (2021a) “Catálogo Razonado. Ficha de obra ‘El esmilodonte”, La Plata, Inédito
De Rueda, M.A. (2021b) “Catálogo Razonado. Ficha de obra ‘La vuelta de Torres en el Chaná’”, La Plata, Inédito.
García, S. (2010) Enseñanza científica y cultura académica. La universidad de La Plata y las Ciencias Naturales (1900-1930), Rosario, Prohistoria.
Molinari, J. “En el centenario de Emilio B. Coutaret”, El Día, 10 de abril de 1963.
Nessi, A.O. (1982) Diccionario temático de las artes en La Plata, La Plata, Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano.
Pettoruti, E. (1968) Un pintor ante el espejo, Buenos Aires. Solar-Hachette.
Torres, L.M. (1907) “Arqueología de la cuenca del río Paraná”, Revista del Museo de La Plata, 24, pp. 53-122.
Torres, L.M. (1911) Los primitivos habitantes del Delta del Paraná, Biblioteca Centenaria 4, Buenos Aires, Universidad Nacional de La Plata.
Torres, L.M. (1920) “Memoria del Museo de La Plata”, Revista del Museo de La Plata, 25, pp. 367-381.
Torres, L.M. (1934) “Relaciones arqueológicas de los pueblos del Amazonas con los del Río de la Plata”, XXV Congreso Internacional de Americanistas, La Plata, 1932, 2. La Plata, Coni, pp. 191-193.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista del Museo de La Plata
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La publicación en la RMLP se realiza bajo los términos de la licencia de uso y distribución Creative Commons BY-NC-SA 4.0 para Argentina (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/) que permite a terceros la distribución, la copia y la exhibición del artículo siempre que citen la autoría del trabajo, la publicación en la RMLP, número concreto y las páginas en la que encontraron la información. No se puede obtener ningún beneficio comercial y no se pueden realizar obras derivadas con fines comerciales que no autorice la editorial. Si se remezcla, transforma o construye sobre el material, deben distribuir sus contribuciones bajo la misma licencia que el original.
La puesta a disposición del artículo en la RMLP supone para los autores argentinos el cumplimiento de lo establecido en la Ley 26899 de Creación de Repositorios Digitales Institucionales de Acceso Abierto, Propios o Compartidos, del 13/11/2013 en su artículo 5º, en lo relativo a la obligatoriedad de facilitar en acceso abierto los resultados de investigaciones financiadas por agencias gubernamentales y de organismos nacionales de ciencia y tecnología del Sistema Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación.