The gallery of portraits of men and women from the Argentine northwest by Ernesto Soto Avendaño

Authors

  • Julieta Vernieri Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano, Facultad de Artes, Universidad Nacional de La Plata, Argentina.

DOI:

https://doi.org/10.24215/25456377e228

Keywords:

Sculpture, Regional Types, Museo de La Plata, Ernesto Soto Avendaño

Abstract

This article analyses the sculptural group of 10 bronze heads made by the artist Ernesto Soto Avendaño, which were acquired by the Museo de La Plata (MLP) in 1936. The work first characterizes the artistic career of the author, pointing out some relationships with his theme and style choices. Since their acquisition, the heads have been displayed in the rotunda on the upper floor of the Museum building: five of them represent northern gauchos who tamed wild horses and were drovers, while the other five represent camelid-hunting natives from the same region. The artist used as models ten individuals that inhabited the provinces of Salta and Jujuy, where he had travelled to build a Monument to the Heroes of Independence in the city of Humahuaca. Several works were derived from his preliminary studies, including those produced between 1931 and 1935 that are currently on display at MLP. These sculptures were acquired in the context of the artistic nationalism of the time and the illustrative value attributed to the pieces for the enhancement of the ethnographic collections.

References

Bonetti, M.S.A. (2019) “Ernesto Soto Avendaño y Franco Fúrfaro: Escultores”. ProBiota, 17, pp.1-15.

Disalvo, L. (2024) “Las cabezas indígenas de Franco Furfaro. Retratos típicos del Norte Argentino”, Revista del Museo de La Plata 9(Núm. Esp.), pp. 121-128. https://doi.org/10.24215/25456377e229

“En el bronce de la quebrada de Humahuaca aletea el alma de las muchedumbres de nuestra epopeya”, Ahora, 10 de octubre de 1946.

Fasce, P. (2014) “Una modernidad situada. La obra de Ernesto Soto Avendaño en la región del noroeste argentino”, Estudios sociales del NOA,13, pp. 33-46 [en línea]. Disponible en http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/esnoa/article/view/529/505 (Accedido el 9 de abril de 2019).

Fasce, P. (2017) El noroeste y la institucionalización de las artes en Argentina: tránsitos, diálogos y tensiones entre región y nación (1910-1955), Tesis de Doctorado, Instituto de Altos Estudios Sociales, Universidad Nacional de San Martín.

Frenguelli, J, & Tribiño, A.A. (1937) “Memorias del Museo correspondiente al año 1936”, Revista del Museo de la Plata Nueva Serie Sección Oficial, pp. 79-82.

Lehmann-Nistche, R. (1911) Catálogo de la Sección Antropología del Museo de La Plata. Buenos Aires, Museo de La Plata.

Lehmann-Nitsche, R. (1920) “El sombrero chambergo”. The Journal of American Folklore, 33(127), pp. 81-85 [en línea]. Disponible en https://www.jstor.org/stable/pdf/535123.pdf

Márquez Miranda, F. (1939) “Los Tokis. A propósito de un nuevo Toki de la Araucania”. Notas del Museo de La Plata. Antropología, I(11), pp. 15-49.

Pagano, J. L. (1937) El arte de los argentinos. Buenos Aires, L’Amateur.

Politis, G. (2005) “The Socio-politics of development of Archaeology in Hispanic South America”, En Ucko, P. (Ed.) Theory in Archaeology. A world perspective. London & New York, Routledge, pp. 194-231 [en línea]. Disponible en https://www.academia.edu/19877139/Theory_in_Archaeology_A_world_perspective_edited_by_Peter_Ucko

Podgorny, I. (1999) “De la antigüedad del hombre en el Plata a la distribución de las antigüedades en el mapa: los criterios de organización de las colecciones antropológicas del Museo de La Plata entre 1897 y 1930”, História, Ciências, Saúde - Manguinhos, 6(1), pp. 81-101 [en línea]. Disponible en https://www.scielo.br/j/hcsm/a/HxfZcwxcFqPRLgHjqBWbdPj/?lang=es

Podgorny, I. (2020) “La eternidad de lo provisorio: el sistema geográfico de Enrique Delachaux y el orden de las colecciones antropológicas en la Argentina”. En Guber, R. Ferrero, L. (eds.) Antropologías hechas en la Argentina, 1, pp. 47-76, Asociación Latinoamericana de Antropología [en línea]. Disponible en https://asociacionlatinoamericanadeantropologia.net/portal/wp-content/uploads/2018/09/ANT_ARGENTINA_VOLUMEN_1_FINAL_WEB.pdf

Rossetti, V. (2021) “Los Cuadernos de Arte Americano de Grete Stern y Horacio Coppola” Aportes del fotolibro de vanguardia a la divulgación científica en la década de los cuarenta”. Tesis de Grado, Facultad de Artes, Universidad Nacional de La Plata [en línea]. Disponible en https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/127526

Soto Avendaño, E. (1942) El monumento a la Independencia en Humahuaca, Buenos Aires, Liga Argentina de Educación [en línea]. Disponible en http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL001634.pdf

Downloads

Published

2024-04-30