Investigating art through material and temperature. Pedagogical practices around expanded ceramics
DOI:
https://doi.org/10.24215/25456377e170Keywords:
Experimental Practices, Expanded Ceramics, Thermochemical Transformations, MaterialityAbstract
The goal of this paper is to offer considerations on the technical, conceptual, and methodological prospects posed by the concept of "Expanded Ceramics" in investigations related to materials and temperature. Our study object is based on the teaching practice developed in the Graduate Seminar "Material-Temperature Relationship" of the Specialization in Contemporary Graphic Ceramics in the Department of Visual Arts at the National University of the Arts (UNA). The seminar proposes a space for the problematization of the concept of ceramics based on the development of materiality and its transformation, analyzing and exploring the chemical composition of the materials used and the correlation between these elements and temperature, understanding this link as a fundamental element to experiment and comprehend different ways of acting in the ceramic process. To bring the reader closer to the experiences performed, we present the reflections of students on the following topics: Paperclay, Body-Surface, Bio Art and No-Bake Ceramics. With an experimental approach, the proposal is based on a materiality-related axis, while exploring and expanding the limit of ceramic materials that have been used in traditional art education settings. Thus, ceramics acquire a new dimension, while we expand the historical disciplinary concept of traditional ceramics and delve deeper into the expressive possibilities of diverse and contemporary materiality.References
Azaretto, C.M. (2017) El trabajo del artista, el trabajo del investigador. En "Investigar en arte. Libros de cátedra. Edulp. Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata. 1a Ed. Libro digital, PDF - ISBN 978-950-34-1557-3 Disponible en:
https://catalogo.unpaz.edu.ar/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=9517.
Morin, E. (1981) El Método 1, La naturaleza de la naturaleza, Madrid, Ediciones Cátedra.
Morin, E. (1995) Mis demonios. Traducción: Manuel Serrat Crespo, Editorial Kairós.
Olio, G., Toro, C. & González Alonso, A. (2017a) ?La materialidad cerámica y sus extensiones. Investigación en torno a prácticas pedagógicas expandidas y experimentales en el ámbito universitario de las artes. Eje temático: La formación, la investigación y la producción artística?. 2° Congreso Internacional de las Artes. Revueltas del Arte. UNA.
Olio, G., Toro, C. & González Alonso, A. (2017b) ?Cerámica expandida. Pedagogías experimentales en la enseñanza universitaria?. Ponencia presentada en CIEPAAL: Congreso Internacional de Enseñanza y Producción de las Artes en América Latina. FBA-UNLP. Disponible en: http://www.fba.unlp.edu.ar/ciepaal/?page_id=13018.
Quiroga Branda, Pablo E. (2017). El arte de la investigación. Consideraciones preliminares para la construcción del objeto de estudio en la investigación artística. en Azaretto, C.M. El trabajo del artista, el trabajo del investigador. En "Investigar en arte. Libros de cátedra. Edulp. Facultad de Bellas Artes. Universidad Nacional de La Plata. 1a Ed. Libro digital, PDF - ISBN 978-950-34-1557-3 Disponible en:
https://catalogo.unpaz.edu.ar/opac_css/index.php?lvl=notice_display&id=9517.
Downloads
Published
Issue
Section
License
La publicación en la RMLP se realiza bajo los términos de la licencia de uso y distribución Creative Commons BY-NC-SA 4.0 para Argentina (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/) que permite a terceros la distribución, la copia y la exhibición del artículo siempre que citen la autoría del trabajo, la publicación en la RMLP, número concreto y las páginas en la que encontraron la información. No se puede obtener ningún beneficio comercial y no se pueden realizar obras derivadas con fines comerciales que no autorice la editorial. Si se remezcla, transforma o construye sobre el material, deben distribuir sus contribuciones bajo la misma licencia que el original.
La puesta a disposición del artículo en la RMLP supone para los autores argentinos el cumplimiento de lo establecido en la Ley 26899 de Creación de Repositorios Digitales Institucionales de Acceso Abierto, Propios o Compartidos, del 13/11/2013 en su artículo 5º, en lo relativo a la obligatoriedad de facilitar en acceso abierto los resultados de investigaciones financiadas por agencias gubernamentales y de organismos nacionales de ciencia y tecnología del Sistema Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación.