New territories at the end of the 19th century. Augusto Ballerini at the Museo de La Plata

Authors

  • María Elisabet Sánchez Pórfido Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano, Facultad de Artes, Universidad Nacional de La Plata
  • Andrea Mónica Nuñez Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano, Facultad de Artes -Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/25456377e222

Keywords:

Art, Science, Landscape, Nation, Augusto Ballerini

Abstract

This work studies one of the works created by the artist Augusto Ballerini for the Museo de La Plata: the mural Selva misionera. It begins with a brief biography of the author and goes on to analyze and interpret his painting. Ballerini (1857-1902) was a multifaceted artist who worked as a teacher, illustrator, decorator, manager and visual artist. He executed several commissions in La Plata city for different government agencies, and he painted three large murals in the Museo de La Plata: Salvajes provocando fuego (1887), Vista de los Andes (1887) –both in the rotunda at the entrance to the Museum– and Selva misionera (n.d.), on the upper floor of this rotunda. Only the last of these murals is preserved today. Like many artists at a time when the matter of landscape was in full debate, and with the explicit intention of capturing different geographies of the country, Ballerini traveled through Patagonia, the Northwest, Mesopotamia, the Gran Chaco and the mountain regions in pursuit of the inclusion of national art within the iconography of the emerging Nation.

Author Biography

  • Andrea Mónica Nuñez, Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano, Facultad de Artes -Universidad Nacional de La Plata
       

References

Alcaráz, J. (2009) La expedición científica de Eduardo L. Holmberg al Territorio de Misiones. X Jornadas Interescuelas. Departamentos de Historia. Rosario, 20-23 de septiembre. Escuela de Historia de la Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional del Rosario. Dep. Historia, Fac. Ciencias de la Educación, Universidad Nacional del Litoral [en línea]. Disponible en https://www.aacademica.org/000-006/578

Carden, F. (2009) Los Murales del Museo de La Plata. Fundación Museo de La Plata “Francisco Pascasio Moreno”, La Plata. Argentina.

Crespi, I. & Ferrario, J. (1959) Léxico Técnico de las Artes Plásticas. Universitaria, Buenos Aires.

de Bourgoing. A (1894) Viajes en el Paraguay y Misiones. Recuerdos de una expedición a Los Yerbales de Concepción, Cerro- Corá y

Sierras de Amambay, etc. Paraná. Editor Tipografía, Litografía y Enc. “La Velocidad" [en línea]. Disponible en https://books.google.com/books/about/Viajes_en_el_Paraguay_y_Misiones.html?id=PwA2AQAAMAAJ (Accedido 26 de septiembre de 2024).

El Censor, 2 de abril de 1887.

Farro, M. (2009) La formación del Museo de La Plata. Buenos Aires, Prohistoria.

Gonnet, L. (1887, 2 de abril) “Noticias”. Diario El Censor.

Haber, A. (1975) La pintura argentina. Buenos Aires, Centro Editor de América Latina.

López Anaya, J. (2005) Historia del arte argentino. Argentina. Emecé Editores.

Malosetti Costa, L. (2010) Un panorama del siglo XIX. Buenos Aires, Centro Virtual de Arte Argentino [en línea]. Disponible en: http://www.cvaa.com.ar/00sigloxix/03_01_goulou.php (Accedido 4 de Noviembre de 2023).

Malosetti Costa, L. (2021) Los primeros modernos. Argentina. Fondo de Cultura Económica.

Melgarejo, P. (2023) El pintor Augusto Ballerini: una aproximación crítica a su obra paisajística. Tesis de Maestría, Universidad Nacional de San Martín. Repositorio Institucional UNSAM [en línea]. Disponible en: https://ri.unsam.edu.ar/handle/123456789/2289, (Accedido 4 de Noviembre de 2023).

“Museo Paleontológico de La Plata. El mundo subterráneo”. La Nación, 22 de abril de 1887.

“Noticias de La Plata”. La Prensa, 23 de abril de 1887.

“Nuestro Museo”. La Capital, 2 de abril de 1887.

Pagano, J. (1981) El arte de los argentinos. Buenos Aires. Goncourt.

Regazzoli, J. (bajo el seudónimo de Eolus), “Nuestro Museo”, La Plata, 23, 24 y 25 de abril de 1887.

Serié, P. (1935) “Una Excursión Científica por los ríos Paraguay, Alto Paraná e Iguazú, en 1892”. Revista Geográfica Americana, Sociedad Geográfica Americana, 3(27), pp. 369-379.

Silvestri, G. & Aliata, F. (2001) El paisaje como cifra de armonía, Buenos Aires, Nueva Visión.

Torres, L. (1927) Guía para visitar el Museo de La Plata. UNLP, Argentina.

Downloads

Published

2024-04-30